1. غرفه انبار نیست
طراحی غرفه چیزی بسیار فراتر از پر کردن فضا با اشیای موجود در انبار سازمان است. بسیاری از کارفرماها در آخرین لحظاتی که باید به نمایشگاه بروند از واحد خدمات یا روابط عمومی می خواهند چیزهایی را برای بردن به نمایشگاه آماده کنند. در نتیجه بسیاری از غرفه های نمایشگاهها بیشتر به انبار شرکتها و سازمانها شباهت دارند تا یک اثر هنری!
2. غرفه اثر هنری است
غرفه میتواند محل تجلی هنری طراح و نشان دهنده سطح دانش و بینش فرهنگی هنری و سلیقه وی باشد. غرفه لباس کارفرماست و طراح موظف است بهترین طرح دوخت را برای آن ارائه دهد.
3. طراحی غرفه تخصص است
نجارها، آهنگرها، نقشهکشها، معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، طراحانصحنه و لباس، طراحان گرافیک و گاه حتی مهندسان عمران و کامپیوتر، همه خود را در زمینه طراحی داخلی غرفه جامع و مانع می دانند در حالی که طراحی داخلی غرفه خود میتواند یک رشته مستقل باشد.
برخی هنرمندان تصور میکنند طراحی داخلی غرفه عملی تفننی است و در کنار کارهایشان به آن میپردازند. این طور هم میتوان نگاه کرد، اما حاصل این رویکرد به هیچ رو غرفه حرفهای نیست.
4. ایده خلاقانه محور طراحی غرفه است
ایده خلاقانه فرآیند پیچیده ای دارد و ایده یابی دارای روشهایی است که به مطالعه نیاز دارد. طرح باید مخاطب را در غرفه نگه دارد و پاسخگوی افکار و احساساتش باشد.
باید دانست کارفرما چه هدفی دارد و روی آن تمرکز کرد که به طور حتم به یافتن ایدههای ناب میانجامد. البته باید با حساسیت و دقتی بیش از کارفرما این کار را انجام داد و خواسته هایش را به سوی اهداف جدید هدایت کرد. یکی از هنرهای طراح غرفه باید همین باشد که با حساسیتی که دارد به سرعت درک کند چه خواسته هایی سره و چه چیزهایی ناسرهاند. برای درک این نکات باید مدت زیادی تحقیق کرد و با خدمات و محصولات به نمایش درآمده، فرآیند کار، یا هر چیز مشابه دیگر در مجموعه کارفرما سروکار یافت.
5. جزییات در غرفه به خوبی دیده می شوند
نمی شود غرفه را همین جوری طراحی کرد، مخاطب آنقدر به اشیا نزدیک می شود که تمام سهلانگاریها را میبیند، بنابراین طرح باید به گونهای یاشد که بیننده نتواند اتصالات را بفهمد، یا اگر فهمید، خیال کند یک اتصال حرفهای دیده است.
6. در نمایش یک چیز معمولی نباید غلو شود
گاه کیفیت محصولات کارفرما بسیار پایینتر از حد انتظار است، در این مواقع بهتر است به شکل مودبانه از او خواسته شود که نمونههای بهتری را در اختیار بگذارد و اگر نمونه بهتری در دست ندارد، یا محصولش کیفیت پایین دارد باید او را از اجاره غرفه منصرف کرد. البته پلهای پشت سر را نیز نباید خراب کرد!
7.طراح مشاور واقعی کارفرماست
این نکتهی بسیار مهمی است، باید به شکل حرفه ای مشاوره داد و حتی اگر لازم شد کارفرما را از گرفتن غرفه منصرف کرد (یعنی در کوتاهمدت نان خود را آجر کرد)، کارفرما نباید گمان کند با آدمی پولکی طرف است، یا در برآوردهای اولیه و مراحل قرارداد سرش کلاه رفته است. طراح خود را به جای کارفرما بگذارد.
8. تفکر مهندسی لازم است
طراح باید تحلیلگر باحوصلهای باشد؛ یعنی بتواند با دقت فراوان یک دانشمند چیزها را بشکافد و از این راه به کشفهای تازهای در کار خود دست یابد. دقیق و حساس بودن، نگاه تولید انبوهی داشتن، ظریف فکر کردن، عاشقانه به جزئیات رسیدگی کردن، خسته نشدن و سرسری کار نکردن، از علایم تفکر مهندسی است.
9. بهترین راه فراگیری، آموزش است
بهترین راه یاد گرفتن، یاددادن است. شاید شما هم تجربه کرده اید؛ تلاشی که میکنید برای اینکه یک بازی را به کسی یاد دهید، شما را مجبور میکند که خود آن را فراگیر گیرید. هیچ اشکالی ندارد که از این ضعف انسانی در جهت اعتلا استفاده شود. نقد هنری هم در همین نکته ظریف نهفته است.
10. سیستمهای مدولار و پیش ساخته توصیه نمیشوند
استفاده از این سیستمها گاه خوب و گاه بسیار بد است. در حال حاضر این طور شده که طراحان از سر تنبلی یا کمسوادی، از این سیستمها استفاده میکنند. این یک روش خوب است به شرطی که فکر شده باشد و برای غرفه خودتان بومیسازی شده باشد یا اینکه هدف خاصی رو تعقیب کند. سیستمهای پیشساخته تبلیغاتی اغلب برای کسانی است که میخواهند بیش از نظر مخاطب، نظر کارفرما را تامین کنند. البته بعضی از کارفرماها تصور میکنند اگر یک پرینت طولی روی یکی از این سیستمهای پیشساخته بزنند، دیگر نیازی به طراح ندارند، روابط عمومی خودش این کارها را میکند!
11. فرم ، نور ، رنگ و بافت و صدا و بو عوامل طرح غرفهاند
فرم، نور، رنگ، بافت، صدا و بو مصالح کار طراح غرفه هستند برای رسیدن به طرح خوب اگر شکل یک غرفه ارتباطی به کالا نداشته باشند، غرفهها حالتی کمونیستی و بیحال پیدا میکنند و اگر خیلی جیغ بنفش باشند مبتذل میشوند. صدا عامل بسیار مهمی است و به راحتی از غرفههای اطراف به داخل غرفه ما میآید. بو نیز کاربردی مانند صدا دارد که توسط چشم درک نمیشود اما تاثیرش روی انسان بسیار زیاد است.
12. سلسله مراتب دیده شدن اشیا و درک آن ها را نباید فراموش کرد
چشم انسان با ورود به هر فضا به سرعت دنبال چیزهای جدید میگردد، به همین دلیل اشیای نماشی و اشیای تزیینی را باید در جای مناسب گذاشت. بسیار مهم است که اول چه چیزی دیده شود و کجای مخروط دید چه چیزهایی دیده شود، تمرکزهای نوری در کجاست و کجاها و چه چیزهایی در سایهاند، دور و بر چه اشیایی خلوت و چه اشیایی شلوغ است، هر شی چقدر از زمان خیرگی نگاه را به خود معطوف میکند. اغلب غرفههای به ظاهر زیبا، بدون توجه به این اصول طراحی میشوند و فقط خوشگلاند، اما هدف اصلی غرفهدار را تامین نمیکنند.